När hon blir ombedd att svara på om denna tuva kan stjälpa konkurrenslasset svarar infrastrukturministern följande till radion:
Infrastrukturminister Åsa Torstensson tror att avregleringen kommer att fungera.
– Jag vill inte kalla det för ett fullskaleexperiment. Vi skapar förutsättningar på de mest trafikerade tiderna kunna få fler människor i tågtrafiken, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Blir det bättre för tågresenärerna?
– När man gör stora reformer kan man inte exakt se hur lösningen blir, säger infrastrukturministern.
På tre meningar lyckas Torstensson få till en ansamling icke-svar, halvsanningar och strutshuvuden-i-sanden i rent Cristina Husmark Pehrssonsk klass. Att notera är att regeringens privatiserade järnvägspolitik bekräftas vara någon form av experiment. Att Torstensson inte vill kalla det för ett fullskaleexperiment är dock kanske inte så anmärkningsvärt, med tanke på att hon bedriver järnvägspolitik som om hon sysslade med Märklin-järnvägar. Dock kan hon inte förklara hur konkurrensen magiskt ska skapa plats på redan överfulla spår. Är hon alls medveten om att tåg inte kan väja på rälsen? Tågresenärerna kan heller knappast, i alla fall inte som ansvarig minister kan förutse, räkna med några förbättringar av att offras på privatiseringens altare. Fast å andra sidan har ju regeringens devis denna mandatperiod varit att man inte måste göra omelett bara för att man knäcker några ägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar