Orsaken är att infrastrukturminister Åsa Torstensson aviserat att regeringen i mars, enligt rapporter från bl a Aftonbladet, Dagens Nyheter och Alliansfritt Sverige, ämnar låta privata aktörer ta över körkortsproven från staten. Någon vidare motivering till förslagen ges inte. En ansats till analys måste dock gjorts eftersom man förbjuder körskolorna att utföra proven, med anledning att:
– Den som har möjlighet att kugga dig ska inte kunna tjäna pengar på det. Jag har lite svårt att se hur körskolor skulle kunna förena de två uppdragenVarför det resonemanget inte skulle gälla andra privata aktörer som tar över körkortsproven framgår emellertid inte. Inte heller varför nyordningen skulle bli effektivare, hur kvaliteten på körkortsproven skulle kunna upprätthållas eller hur man ska undvika att de privata aktörerna missbrukar den lokala marknadssituationen.
Konsekvensen av denna yttring av privatiseringshysterin torde bli att i storstadsområdena så kommer konkurrensen om körkortsproven förmodligen leda till sänkta krav, enligt logiken att mindre kuggningar är en konkurrensfördel för utföraren. I resten av landet kommer det uppkomma lokala monopol eller oligopol mellan det fåtal aktörer som finns i körkortsbranschen på orten, med prisökningar som följd (speciellt som rörligheten inom kundkretsen är låg och marknaden i huvudsak lokal, eftersom kunderna inte har, just det, körkort). Så vad det forna landsbygdspartiet alltså gör, är att fördyra körkorten för dem som bor i de delar av landet där bilen kanske behövs som mest (vilket kanske är en smula feltänkt rent valtaktiskt, eftersom Stureplanscenterns väljare väl ändå mest åker taxi...).
Privatisera uppkörningen!!!
SvaraRaderaNågon måste stoppa detta vansinne, jag har två barn som ska ta körkort. Ska ett privat företag kunna tjäna mer pengar på att kugga mina barn om företaget behöver mer pengar.
@Anonym
SvaraRaderaNu är jag inte säker på att just uppkörningen ska privatiseras, ännu. Men du har helt rätt. Detta vansinne måste stoppas.