onsdag 18 augusti 2010

Requiem för ett bondeparti

Alliansfritt Sverige sammanställde i  somras en lista över hur Centerpartiet, måhända i brist på politik och idéer, bedriver valrörelse i form av trams och flams. Centerrörelsen har till synes gradvis omvandlats från en politisk organisation till ett ambulerande tivoli, komplett med allsång och clownkampanjer.

Därför förvånar det inte när Centerpartiet nu går ut med ett generalangrepp på Nick Borgen, Abba, och Queen, som partiet tycker fått ett oförtjänt monopol på musik på valvakor. Partiet har för att råda bot på detta skapat en öppen Spotify-lista där allmänheten uppmanas att komma med förslag på alternativa sånger att spelas på Centerpartiets valvaka den 19 september.

Jag kan visserligen hålla med om att valvakor ofta har ett synnerligen torftigt låtval, och att Centerns upprop om förslag till musikalisk förnyelse därför kan vara en god idé. Däremot kan jag för mitt liv inte förstå varför partiet vänder sig mot låtar som "We are all the winners", "The winner takes it all" eller "We are the champions", som ändå inte kommer spelas i något centerpartistiskt sammanhang på valnatten.

Därför föreslår jag ödmjukt dessa förslag på tillägg till soundtrack på Centerpartiets valvaka 2010, som nog bättre kommer att passa den rådande stämningen när röstresultaten väl börjar strömma in:
  • "What have I done to deserve this?" - Pet Shop Boys
  • "Gråt inga tårar (mer för min skull)" - Thorleifs
  • "A song for the outcast" - Backyard Babies
  • "No time for us" - Broder Daniel
  • "Och jag grät mig till sömns efter alla dar" - Säkert!
  • "Bara ett fån gör så mot sig själv" - Pengabrorsan
  • "Tell no one about tonight" - Le Sport
  • "World Hate Center(n) - Mercenary
samt såklart
 Fyll gärna på med fler kreativa förslag - eller gå själv in och bidra till Centerpartiets Spotify-lista 

1 kommentar:

  1. Bondepartiets lista kommer att fyllas med bl.a:

    "Fell on Black Days" - Soundgarden
    "Flight of Icaros" - Iron Maiden
    "Down in a Hole" - Alice in Chains
    "The End" - The Doors

    SvaraRadera