måndag 4 oktober 2010

Spetsutbildning till segregation

En stark kandidat till årets icke-nyhet torde vara rapporten från Skolverket om att regeringens satsning på spetsutbildningar på gymnasiet förstärker den sociala segregationen, men att eleverna som går i dem  är nöjda. Det är ett mysterium att införandet av ett elitskolesystem som är skräddarsytt för att gynna barn från studievana hem  leder till social snedrekrytering, men gör det lilla fåtal som har möjlighet att gå i elitklasserna tillfreds, ens kan klassas som en nyhet.

Fast vänta lite. Får man tro Dagens Nyheter verkar det faktiskt vara en nyhet på ett ställe - Utbildningsdepartementet. Jan Björklunds statssekreterare säger nämligen, apropå att de flesta eleverna på spetsutbildningarna har svenska föräldrar med en socioekonomiskt stark bakgrund, att
– Det krävs tidiga insatser i grundskolan för att motverka det här. De förändringar som vi nu gör i grundskolan syftar till att hjälpa elever som kommer från hem utan studietradition
Eller så kanske regeringen skulle göra något verkningsfullt som omväxling, och strunta i hela idén med elitklasser, och annat lika dåligt underbyggt som segregerande trams i utbildningspolitiken, för att istället satsa pengarna på att höja kvaliteten på undervisningen för alla elever?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar